onsdag 4. januar 2012

Oppgave: "Bloggarfeil"

Vi fikk i oppgave å kommentere et innlegg kalt "Bloggarfeil", skrevet av Kamilla Systaddal (bloggen er slettet). Teksten handler om hvilken feil man kan gjøre når man skriver blogg. Hun skrev blant annet at man ikke skal svare på sin egen blogg, skifte skriftmål, bruke masse msn-smileyer og ikke skrive 500 innlegg hver dag.

Etter at jeg hadde lest innlegget tenkte jeg raskt at dette var en rant. En ganske betenkt en; men en rant nonetheless. Hun tar med mange gode og relevant momenter som jeg selv har sett mye av på diverse blogger, f.eks. at folk skriver "xoxo" på slutten av innlegg eller har med en overflod av smileyer. Likevel får hun teksten til å høre useriøs ut når hun skriver "hallo??", "kor gammal er du?" eller "kva feilar?". 

Hun tar blant annet opp temaet om at nynorskbrukere heller velger å skrive bokmål på bloggen sin. Hun sier at hun synes at dette er flaut og at en skal være stolt over måten en skriver eller snakker på og ikke legge om for å være "populær". Jeg synes at det ja, er et poeng i det hun sier, men at en skal få skrive akkurat som man vil. Ingen kan si at en nynorskskriver ikke kan legge om hvis han/hun vil. Ja, det kan være irriterende å lese mange skrivefeil, men dersom de får det til ser jeg ingen problem med det.

Hun skriver om folk med dobbeltmoral: en som kopierer et innlegg fra noen andre for så å skrive om hvordan de hater at andre kopierer det de skriver. Her synes jeg hun er inne på noe svært viktig som det er viktig å sette fokus på. Mange tror at dersom de finner noe på nettet og kopierer det at det er greit. Man skal alltid linke til kilder!

1 kommentar:

  1. Synes innlegget var veldig bra skrevet. Jeg likte at det var passe formelt, men samtidig bruker du et naturlig språk som ikke er kjedelig å lese. (Noe jeg kanskje burde bli litt flinkere på, he he)

    Du refererer veldig bra, tror ikke det ville være et problem for noen som ikke hadde satt seg inn i oppgaven å forstå hva du mener. Du kommer godt frem med dine egne meninger også. Supert.

    Finner heller ingen skrivefeil e.l, og det er veldig bra! Du holder bloggen rydding og fin :-)

    Hilsen Kristin

    SvarSlett