tirsdag 15. mai 2012

Oppgave: reklameanalyse

Denne uken var oppgaven å skrive en reklameanalyse til reklamen til DnB NOR, "Clooney". Den vant Gullfisken i 2011 for beste reklame.




Reklamen starter med at kvinnen våkner opp bakfull og lettkledd. Hun gnir seg i øynene og merker da at hun har en svær ring på fingeren. Sjokkert ser hun seg rundt på hotellrommet, får øye på bilder av henne og en mystisk mann med et hestehode på hodet. Hun finner også en brudekjole. Hun prøver den foran speilet da George Clooney pluteselig kommer inn i rommet og sier "hey there. I was going to let you sleep." Så viser han henne et hus han har sett på til dem i Lillestrøm. Så kommer det tekst opp som sier "Noen har flaks her i livet. For alle oss andre kan det være lurt å spare litt. S for Spareplan. DnB Nor - Bank fra A til Å." Gjennom hele reklamefilmen spilles rolig og romantisk musikk.

Det første man kan si om virkemidler i denne reklamen er bruk av kjendiser. George Clooney er en svært velkjent skuespiller, og for våre norske øyne som kun kan se kjendiser som han på tv og film, er dette et spesielt syn. Vi blir med en gang oppmerksom på reklamen. Musikken som er brukt i filmen er ganske rolig og romantisk for at reklamen skal virke euforisk og gi en følelse av at kvinnen drømmer. Ansiktsuttrykkene til kvinnen gjennom hele filmen synes jeg er veldig morsomme og gjør seg svært godt som et virkemiddel, i og med at man får en følelse av at hun er helt sjokkert og tror at hun drømmer.

At dette er en reklame for DnB NOR kommer ikke frem før helt på slutten av reklamen. Men selv om vi ikke vet hva som reklameres for blir vi likevel veldig oppmerksom på selve reklamen, nettopp på grunn av George Clooney. Derfor synes jeg  blir dette en meget god reklame.

1 kommentar:

  1. Flott, Louise. Så fint at du fikk til å sette inn video!

    SvarSlett